yeh yeh coach bloggar om livsstrategier


2013 > 11

Det är måndag morgon. Jag vaknar och det är tungt. Kroppen vill inte, huvudet känns inte med och helst skulle jag vilja be världen dra åt pepparn. Men det funkar ju inte något vidare, så jag kliver upp, försöker få liv i kroppen, dricker en kopp te.

Sonen kommer uppraglande och ser ut som jag känner mig. Jag ringer kollegan som vi kommit överens, men hon är också helt groggy. Det är alldeles som om det är en trött dag.

Det är inte första gången jag upplever det här. Alla är trötta, det är tungt. Visst skulle jag känna mig mer unik om det bara var jag som var i trög-läge. Då kanske det var extra synd om mig och jag skulle ha en ursäkt för att inte göra saker. Men om fler än jag känner på samma sätt kanske det finns andra anledningar.

Varför inträffar det här för många samtidigt? Någon pratar om astrologiska stjärnkonstellationer, någon annan om tarotkort och en del om Guds vilja. Jag tror ibland att vi ger oss själva för stor betydelse och glömmer bort att vi är fysiska varelser på en jord som kräver balans. Väder, ljus, mörker och årstider är delar av en större balans som påverkar oss mycket mer än vad vi tror. Själv är jag väldigt väderkänslig, en klok gumma skrattade en gång åt mig och sa: ”Du känner ju av lågtrycket när det är i Tyskland!”

Men om jag ska vara helt ärlig – så kanske jag inte har varit så snäll mot min kropp i helgen. Jag har ätit och druckit saker som kanske inte var så bra för mig, jag har inte varit ute så mycket som jag skulle behövt, inte gått och lagt mig i tid, gjort lite för mycket - jag har helt enkelt inte tagit hand om mig.

Min kropp och mitt mående är mitt ansvar. Missförstå mig rätt – ibland mår jag psykiskt väldigt bra av att missköta mig lite. Gå på fest, vara uppe länge, strunta i måsten och borden. Så jag väljer det. Men när ”baksmällan” kommer ser jag inte min roll. Det är mycket lättare att skylla på annat – att jag är sjuk, att Merkurius går i retrograd, att det är ett straff.

För ska jag vara helt ärlig tror jag att det är så här – det är höst och mörkt, jag vill göra roliga saker och planerar in sådana, jag missköter mig lite. Och allt detta får konsekvenser. Trist, men sant. Men när jag ser min egen roll, kan jag kanske acceptera min trötthet på ett annat sätt. Det är helt okey att livet är tungt, eftersom jag gjort roliga saker. Långsamt, långsamt kommer jag tillbaka. Imorgon är det tisdag!

Hur mår du idag? Varför?
//yeh yeh coach

 

Läs hela inlägget »

Katten ligger som avsvimmad på pallen i vardagsrummet. Vi försöker prata med henne, men hon klipper inte ens med öronen. Hon är vaken, men totalt avslappnad och nöjd med det.

Jag tänker att det är ett tillstånd som många människor har svårt med. Att bara sitta eller ligga still och inte göra någonting. I den stressade värld som vi lever i är de flesta på en sådan aktivitetsnivå att det är svårt att gå ner i varv. Har vi den minsta stund över åker telefonen fram, vi kollar mailen, är ute på sociala media eller läser tidningen.

Att bara sitta ner och vila blir jättesvårt. Det krävs nästan någon veckas semester innan vi klarar det. Vilket faktiskt är farligt. Vår hjärna behöver få smälta intryck och låta det undermedvetna få jobba i fred för att inte bli överstimulerad.

Ge dig själv mentala vilopauser, kom ihåg att vila är ett behov för dig och din hjärna. Lägg ifrån dig telefonen, datorn och bara existera en stund. Klarar du det inte? Du kanske behöver träna på det. Lägg in små träningspass i din vardag.

Prova att:
1. Låta bli att surfa i telefonen när du väntar eller åker med kollektivtrafiken. Var tyst och blunda. Lyssna in dina egna tankar och känslor. Stäng av bakgrundsljudet med dina vanliga hörlurar till telefonen.
2. Ta en kort promenad, helst i naturen, utan att ha musik, ett föredrag eller en bok i hörlurarna. Låt hjärnan komma ikapp. Du blir dessutom piggare och mer effektiv.
3. Ta en dusch. Det är svårt att ta med sig elektroniska apparater i duschen. Unna dig 5-30 minuters varande och njutning.
4. Koppla ner dig helt från internet och TVn en dag/kväll i veckan. Gör något praktiskt med dina händer: måla, snickra, handarbeta, diska, stryka, sortera en låda. 
5. Klappa en katt - det är lugnande, blodtryckssänkande och oxytocinframkallande (det hormon som gör att vi känner ro och lycka). En katt är alltid här och nu – inte förut och inte sedan.


När ger du dig själv en vilopaus nästa gång?
//yeh yeh coach

Behöver du lite hjälp med att få tankarna att inte fara runt som i en torktumlare - här kan du ladda ner vågskvalp från Buske fiskeläge på Gotland. 

 

Läs hela inlägget »

 

 

 

Andra bloggar från yeh yeh

NyttJobb-metoder

En blogg riktad till jobbsökare och karriärbytare. Ett 20-tal experter bloggar om olika metoder för att bli framgångsrik i sitt jobbsökande.

 

 

 

Senaste inlägg

Arkiv

Senaste kommentarer

  • Framgångsbyrån STHLM. » Det är inte hur man har det…:  ”Jag är helt med i överenskommelsen! Härlig bloggpost! Kram I”

  • Dom högljudda tonåringarna » Resan till Köpenhamn:  ”Hejsan! Kul att vi verkligen kunde vara en inspiration för dig och din blogg! Ka..”

  • Ylva Ekdahl » Träd som läker:  ”Tack Anna-Lena, Vore jättetrevligt att följa med någon gång. Nu ligger Hagapark..”

  • Anna-Lena Tegebro » Träd som läker:  ”Hoppas du mår bra! Hagaparken har underbara träd, jag cyklar där någon kväll var..”

  • Lisa Moraeus » En effektivitetsdusch:  ”Jag diskar. Funkar utmärkt. Liksom att vattna krukväxterna.”

Etiketter

Länkar