yeh yeh coach bloggar om livsstrategier


Bloggen har flyttat på sig från den 1 mars 2014. Nu finns inlägg under www.nyledare.wordpress.com.
I den bloggen kommer en del inlägg att var speciellt riktade mot nya ledare - men där kommer också att finnas inlägg som är mer reflektioner om livsstrategier och personlig utveckling, precis som tidigare.
Välkommen dit istället!

Läs hela inlägget »

Häromdagen hällregnade det, blåste och var kallt. Det var som ett riktigt novemberväder, trots att det är februari. Jag hann vara ute i regnet så länge att jag blev helt genomblöt.

Det intressanta var att jag inte reagerade som jag brukar på att bli blöt och kall av novemberväder. Då vill jag oftast gå hem, krypa ner i sängen och dra täcket över huvudet. Nu blev jag blev inte alls så där deppad. När jag funderade på varför, insåg jag att det beror på att jag vet att det är februari och att vi går mot ljusare tider. Det här var något tillfälligt.

Det vi tror ska hända påverkar hur vi uppfattar den situation vi är i just nu. Människor som är positiva ser alltid det som är bra, även när det som händer inte är så kul. Och de negativa ser bara till det dåliga, eller rättare sagt, de ser katastrofscenarierna och räknar med att det kommer att gå åt skogen.

De flesta av oss är väl positiva ibland och negativa ibland. Men visst är det värt att ofta påminna sig själv om att det blir lättare att ta saker när du har en positiv inställning. Kan vi se på livet med lite mer förtröstan om att det kommer att bli bra, så gör det allt betydligt lättare. Då kan vi ta att det är skitväder och vi blir genomblöta, för vi vet ju att det går mot ljusare tider.

Vad skulle göra ditt liv lättare om du kunde se det med en mer positiv inställning?
//yeh yeh coach

Läs hela inlägget »

Jag vaknar en söndagmorgon med tanken ”Nä, nu är det nog!” Jag vet inte riktigt vad det är nog av, men känslan är väldigt tydlig. Nu är det dags att ta itu med saker.

Ta tag i surdegarna, ta tag i det där som inte blivit gjort fast det stått på göra-listan hur länge som helst, men haft lägst prioritering. Vår tid och vår ork har en begränsning, det går helt enkelt inte att hinna med allt och hålla fokus på allt samtidigt. Vi måste prioritera.

Att vara duktig på att prioritera är ofta det som gör att man går långt i karriären. Det handlar inte om att göra allt, det handlar om att göra det viktiga. I en organisation är det ganska självklart vad som är det viktiga – det finns en uttalad målsättning. Att prioritera handlar ju om att välja något utifrån ett mål.

Det är svårare när det handlar om oss privat. De flesta ställer aldrig upp en medveten målsättning i privatlivet. Och då blir det väldigt svårt att prioritera vad som ska göras.  Jag hade ställt upp ett mål för förra veckan och upptäckte att jag missat att göra en viktig sak. En möjlighet gick upp i rök och jag grämer mig. Inte för att det inte blev något av med det – utan för att jag prioriterade fel. Utifrån min målsättning borde jag ha prioriterat en viss aktivitet, men jag valde något annat.

Och nu sitter jag här och känner mig lite korkad. Jag inser att det som hänt är att jag haft en tydlig uttalad målsättning och en underliggande, ej uttalad, långsiktig målsättning som också är väldigt viktig för mig. Därför valde jag som jag gjorde. Jag funderar på vad som finns att lära av detta. Kommer fram till tre punkter:

  1. Se till att ha målsättningen glasklar och i fokus
  2. Fundera på målsättningen en gång till – finns det något annat som också är viktigt, t ex ett långsiktigt mål som påverkar?
  3. Prioritera medvetet

Tanken ”Nu är det nog!” handlar egentligen om mina prioriteringar för kommande vecka. Vad ska sättas först? Och vad måste jag först klara av för att kunna göra det?

Vad är viktigt för dig och vad ska du prioritera?
//yeh yeh coach

Läs hela inlägget »

Jag lagar en fisk. En stor, fin röding som jag bestämt mig för att fylla med kryddor och citron och laga i folie i ugnen. Alla som någon gång lagat mat vet vad det innebär att planera en middag – först ska du komma på vad ni ska ha för mat, eventuellt läsa recept (det struntade jag i), sedan planera vad du behöver, göra inköpen och först efter det kan du börja laga maten.

Maten behöver sedan förberedas i rätt ordning. I mitt fall först hacka lök, vitlök, kryddor, citron, ta fram folie och en form och planera för tillbehören, innan det är dags ta fram fisken för att börja jobba med den. Den som någon gång har målat hemma vet att det är samma procedur där – planera färgskalan, flytta undan möbler, handla färg, maskera det som inte ska målas med tejp, rengöra och kanske behandla någon yta innan det ens är idé att doppa penseln i burken.

Jag funderar på hur noga vi är med att planera våra vardagsting, jämfört med hur noga vi är att planera våra liv. Vi låter ofta livet bara hända, funderar inte på vart vi är på väg, vad vi vill nå. Och om vi någon gång gör det, så glömmer vi lätt bort hela den bit som handlar om att förbereda och planera.

Det finns många som inte trivs på sina jobb. De skulle gärna byta till något nytt, kanske till och med göra något helt annat. Men inget händer. Av den enkla anledningen att de inte ser att för att nå målet, laga fisken, måste de först göra förberedelserna. De är oftast inte så roliga och det är svårt att se att de ingår i projektet. Förberedelserna är ofta mer än hälften av jobbet.

Jag brukar fråga mina karrärcoachningsklienter om de har ordning på sina papper, om de har ordning på sin hemarbetsplats, om de har avsatt tid för sitt jobbsökande, om de har undersökt var deras bransch annonserar jobb, om de har kartlagt sitt nätverk och funderat på vilken slags jobb de söker och vad de själva kan erbjuda. Den biten ingår i projektet söka jobb – precis som planerandet och handlandet ingår i projektet laga mat.

”Jag har inte hunnit” är en vanlig ursäkt. Jag kan bara konstatera att om vi inte hinner handla – blir det ingen mat. Någonting äter vi, vi letar upp en snabbpizza i frysen eller gör en smörgås, men det blir varken nyttigt eller näringsrikt.

Tänk om vi skulle behandla alla våra projekt, ja till och med hela livet, som om vi skulle laga en hel fisk i folie i ugnen till söndagsmiddag. Vad skulle du ändra på då?
//yeh yeh coach

Läs hela inlägget »
Träd mot lila himmel

Idag har jag ägnat mig åt att sammanfatta mitt 2013. Min upp-fattning var att det var ett riktigt skit-år - men när jag sammanfattat mina tre delar i livet inser jag att det var massor som var bra också. Och en del som var riktigt, riktigt bra.

Viill du göra samma som jag: dela upp ditt liv i de delar som är intressanta för dig, t ex arbetsliv, privatliv etc. Under varje rubrik skrev jag punkter om vad som varit fantastiskt och vad som varit skit. Sen skrev jag en punktlista om vad jag lärt mig av detta.

Ett par timmar, fyra sidor, 10 lärdomar och ett paradigmskifte senare är jag ganska nöjd och känner att jag kan sätta upp mina projekt för det kommande året med rätt glasögon på mig! Och om du gör samma sak och upptäcker att du haft ett riktigt dåligt år - elda upp dokumentet! Lämna eländet bakom dig.

Har du sammanfattat ditt 2013? // yeh yeh coach

Läs hela inlägget »

Jag ser skuggan av henne. Hon har gömt sig bakom gardinen och tror att ingen ser henne. Om jag skulle kika in på henne skulle hon se oerhört förorättad ut, hon har ju hittat ett bra gömställe och så förstör jag alltihop.

Visst gör vi människor så här också. Vi gömmer oss bakom ett stenansikte, en attityd eller ett sätt att bete oss. Vi tror att ingen förstår hur vi känner oss egentligen, men skuggan av det som finns bakom lyser igenom.

Visst märker du om någon är ledsen eller upprörd – även om den personen inte vill låtsas om det. Det förutsätter att du tittar efter skuggan och letar efter förklaringar och svar. Det kanske låter svårt, men det är det inte. Du lärde dig som liten, innan du ens hade språket, att tolka ansiktsuttryck, kroppsspråk och beteenden. Du gör det automatiskt, det är inget du tänker på.

Du kan välja att strunta i de signaler du får, av olika orsaker – ibland kanske du helt enkelt inte orkar med någon annan, du har fullt upp med ditt eget, ibland kanske du blir rädd för det som du fångar upp och det känns läskigt att lyfta på locket och titta efter vad som egentligen döljer sig bakom ytan, och ibland väljer du att strunta i det för att undvika konflikt eller att komma för nära.

Det kanske är dags att vara modig och påtala det du ser och känner. När du märker att ytan inte stämmer med det underliggande, våga fråga. Men var noga med att acceptera det svar du får – min katt vill inte bli upptäckt, hon vill oftast vara i fred när hon gömt sig. Istället för att dra upp gardinen brukar jag säga till henne: ”Isis, jag ser dig. Jag vet att du är där.” Ibland kommer hon fram, ibland inte.

Det är precis samma sak när du vågar fråga någon hur det är, hur hon mår och om allt är okey. Du visar att du ser dem, att du bryr dig om. Men de kan själva välja att stanna kvar bakom gardinen.

När fångar du upp signaler? Kan du göra mer för de omkring dig?
//yeh yeh coach


Läs hela inlägget »

Kan man tvätta håret med en sked? Du svarar nog nej, du vet ju hur du brukar tvätta håret och det är inte så. Du vet hur du brukar göra och du vet att du brukar få rent hår av det.

Men om du märker att du inte längre får rent hår, att ditt liv kantas av bad-hair-days, då är det dags att hitta på något annat, göra något nytt. Det finns ett talesätt som säger ”Om du tänker samma tankar och gör samma saker, förvänta dig samma resultat.”

När du ser att du inte får de resultat som du vill ha, då är det dags att förändra något. Men just i den här fasen blir många stående, handlingsförlamade. Det är svårt att veta vad som är nästa steg. Många gånger har människor frågat mig: ”Vad ska jag göra nu? Vad ska jag välja? Hur vet jag att det blir rätt?”

Det går helt enkelt inte att svara på, det finns inget svar. Du vet inte innan om det blir rätt eller fel. Något som kan vara väldigt frustrerande och som gör att vi kanske inte tar något beslut alls. Men blir du stående för länge och funderar så händer ju ingenting. Du får inte ens ett dåligt resultat.

Jag tycker det här är intressant, jag har intervjuat flera personer om hur de vet att de gör rätt saker. De svarade lite svävande om magkänsla, visioner och målsättningar. Ett av svaren kändes dock helt rätt för mig: ”Det vet man inte. Man måste helt enkelt pröva.”

Så när du blir stående och inte vet vad du ska göra härnäst, bara välj något – och gör det. Du förflyttar dig mentalt, får ny information och ökar din kunskap. Det kanske inte blir rätt, men då vet du det.

Lätt sagt, men inte alldeles enkelt när man t ex står inför att välja en tre-årig utbildning. Men gör då något annat som hjälper dig att välja. Prova en liten sak som är ny. Gå ett två-timmars seminarium i något av ämnena (finns massor på nätet). Läs en bok. Skicka ut en fråga på facebook. Försök hitta någon att intervjua. Ta en långpromenad och tänk på något annat. Gör plus-minus listor. Allt som är annorlunda kommer att berika ditt tänkande. Att inte göra något och bara vänta på att vetskapen ska ramla ner i huvudet på dig är inte ett så troligt scenario.

Så när du återigen behöver tvätta håret, prova att göra det med en sked. Första gången går det inte alls, att gnugga håret med skeden gjorde ingen skillnad. Men när du gjorde det kom du på att du kunde hälla schampo i skeden. Du går och lånar ett annat schampo av grannen och provar att tvätta med det. Och du får ett annat resultat. Bara för att du provade något galet, så fick du en ny idé.

Vad behöver du prova? Vad skulle ett myrsteg vara?

//yeh yeh coach

Läs hela inlägget »

Någon sa till mig: ”Jag vill inte vara den där elaka bitchen!”. Fullt förståeligt, vem vill vara elak? Problemet är att vi ibland misstar att vara snäll med att vara dumsnäll, vara positiv eller låta oss köras över.

Dumsnäll är ett konstigt ord, men låt mig förklara: att alltid låta ett barn alltid få som det vill är att vara dumsnäll. Det är ju egentligen inte alls snällt mot barnet, det får dåliga vanor med
t ex sömn, mat, godis, kommer att få det svårt socialt eftersom det inte fått lära sig turtagning och att det inte alltid får bestämma, det kommer inte lära sig förhandla och det kommer att bli väldigt besviket när livet sedan skickar svårigheter – det blir ju inte alltid som man vill.

Någon annan sa: ”Jag säger alltid Ja till saker. Jag vill vara positiv.” Det är jättebra att säga ja, men vi måste komma ihåg att ett Ja till en sak betyder ett Nej till en annan sak. Det kanske hade varit bättre att säga nej för att kunna göra något annat? Det är lätt att missa att ett Nej betyder att du skapar utrymme för ett annat Ja.

Ibland låter vi andra få ta för mycket av oss, bara för att vi inte vill ha en konflikt. Att säga nej kan innebära att någon inte gillar oss, att vi rubbar en relation. Du kanske gör mer än partnern hemma eller tar större ansvar för arbetet än kollegan. Du har överseende med att bli behandlad illa, för det blir för jobbigt att säga ifrån. Problemet med att inte säga ifrån är att du låter dina gränser glida, nästa gång har du godtagit ett ännu större övertramp. Att låta sig konsekvent köras över är ett tecken på dålig självkänsla. Det är inte snällt mot dig själv. Det intressanta är att du blir ofta mer respekterad om du säger ifrån.

Det är du själv som tar beslut om vad du säger Ja och Nej till. Det är kanske dags att börja träna på att säga Nej, utan att bli en überjävlig bitch? Många har svårt för det, så du ska få tre nybörjarövningar av mig:

  • Tacka aktivt nej till reklam som folk vill dela ut på stan. Inte genom att titta åt ett annat håll och skynda förbi, utan genom att titta dem i ögonen och artigt säga Nej, tack! Råkar du ut för en säljare som inte respekterar ditt nej – bara upprepa det.
  • Säg nej en gång om dagen till något – bara för att öva dig. Låt dina öron och din hjärna höra dig säga nej. (Det är helt okey att du ändrar dig sedan om det är något du egentligen vill göra.)
  • Påpeka att ”Det här är inte okey” när du känner att någon kör över dig. Du behöver inte ta en konflikt eller säga tvärt nej – men prova hur det känns att säga det högt. Om inte annat väcker det tankar både i dig själv och i den som försöker köra med dig.


När sa du Nej på riktigt senast? Är det något du skulle behöva säga Nej till?
//yeh yeh coach


Läs hela inlägget »

Det är måndag morgon. Jag vaknar och det är tungt. Kroppen vill inte, huvudet känns inte med och helst skulle jag vilja be världen dra åt pepparn. Men det funkar ju inte något vidare, så jag kliver upp, försöker få liv i kroppen, dricker en kopp te.

Sonen kommer uppraglande och ser ut som jag känner mig. Jag ringer kollegan som vi kommit överens, men hon är också helt groggy. Det är alldeles som om det är en trött dag.

Det är inte första gången jag upplever det här. Alla är trötta, det är tungt. Visst skulle jag känna mig mer unik om det bara var jag som var i trög-läge. Då kanske det var extra synd om mig och jag skulle ha en ursäkt för att inte göra saker. Men om fler än jag känner på samma sätt kanske det finns andra anledningar.

Varför inträffar det här för många samtidigt? Någon pratar om astrologiska stjärnkonstellationer, någon annan om tarotkort och en del om Guds vilja. Jag tror ibland att vi ger oss själva för stor betydelse och glömmer bort att vi är fysiska varelser på en jord som kräver balans. Väder, ljus, mörker och årstider är delar av en större balans som påverkar oss mycket mer än vad vi tror. Själv är jag väldigt väderkänslig, en klok gumma skrattade en gång åt mig och sa: ”Du känner ju av lågtrycket när det är i Tyskland!”

Men om jag ska vara helt ärlig – så kanske jag inte har varit så snäll mot min kropp i helgen. Jag har ätit och druckit saker som kanske inte var så bra för mig, jag har inte varit ute så mycket som jag skulle behövt, inte gått och lagt mig i tid, gjort lite för mycket - jag har helt enkelt inte tagit hand om mig.

Min kropp och mitt mående är mitt ansvar. Missförstå mig rätt – ibland mår jag psykiskt väldigt bra av att missköta mig lite. Gå på fest, vara uppe länge, strunta i måsten och borden. Så jag väljer det. Men när ”baksmällan” kommer ser jag inte min roll. Det är mycket lättare att skylla på annat – att jag är sjuk, att Merkurius går i retrograd, att det är ett straff.

För ska jag vara helt ärlig tror jag att det är så här – det är höst och mörkt, jag vill göra roliga saker och planerar in sådana, jag missköter mig lite. Och allt detta får konsekvenser. Trist, men sant. Men när jag ser min egen roll, kan jag kanske acceptera min trötthet på ett annat sätt. Det är helt okey att livet är tungt, eftersom jag gjort roliga saker. Långsamt, långsamt kommer jag tillbaka. Imorgon är det tisdag!

Hur mår du idag? Varför?
//yeh yeh coach

 

Läs hela inlägget »

Katten ligger som avsvimmad på pallen i vardagsrummet. Vi försöker prata med henne, men hon klipper inte ens med öronen. Hon är vaken, men totalt avslappnad och nöjd med det.

Jag tänker att det är ett tillstånd som många människor har svårt med. Att bara sitta eller ligga still och inte göra någonting. I den stressade värld som vi lever i är de flesta på en sådan aktivitetsnivå att det är svårt att gå ner i varv. Har vi den minsta stund över åker telefonen fram, vi kollar mailen, är ute på sociala media eller läser tidningen.

Att bara sitta ner och vila blir jättesvårt. Det krävs nästan någon veckas semester innan vi klarar det. Vilket faktiskt är farligt. Vår hjärna behöver få smälta intryck och låta det undermedvetna få jobba i fred för att inte bli överstimulerad.

Ge dig själv mentala vilopauser, kom ihåg att vila är ett behov för dig och din hjärna. Lägg ifrån dig telefonen, datorn och bara existera en stund. Klarar du det inte? Du kanske behöver träna på det. Lägg in små träningspass i din vardag.

Prova att:
1. Låta bli att surfa i telefonen när du väntar eller åker med kollektivtrafiken. Var tyst och blunda. Lyssna in dina egna tankar och känslor. Stäng av bakgrundsljudet med dina vanliga hörlurar till telefonen.
2. Ta en kort promenad, helst i naturen, utan att ha musik, ett föredrag eller en bok i hörlurarna. Låt hjärnan komma ikapp. Du blir dessutom piggare och mer effektiv.
3. Ta en dusch. Det är svårt att ta med sig elektroniska apparater i duschen. Unna dig 5-30 minuters varande och njutning.
4. Koppla ner dig helt från internet och TVn en dag/kväll i veckan. Gör något praktiskt med dina händer: måla, snickra, handarbeta, diska, stryka, sortera en låda. 
5. Klappa en katt - det är lugnande, blodtryckssänkande och oxytocinframkallande (det hormon som gör att vi känner ro och lycka). En katt är alltid här och nu – inte förut och inte sedan.


När ger du dig själv en vilopaus nästa gång?
//yeh yeh coach

Behöver du lite hjälp med att få tankarna att inte fara runt som i en torktumlare - här kan du ladda ner vågskvalp från Buske fiskeläge på Gotland. 

 

Läs hela inlägget »

 

 

 

Andra bloggar från yeh yeh

NyttJobb-metoder

En blogg riktad till jobbsökare och karriärbytare. Ett 20-tal experter bloggar om olika metoder för att bli framgångsrik i sitt jobbsökande.

 

 

 

Senaste inlägg

Arkiv

Senaste kommentarer

  • Framgångsbyrån STHLM. » Det är inte hur man har det…:  ”Jag är helt med i överenskommelsen! Härlig bloggpost! Kram I”

  • Dom högljudda tonåringarna » Resan till Köpenhamn:  ”Hejsan! Kul att vi verkligen kunde vara en inspiration för dig och din blogg! Ka..”

  • Ylva Ekdahl » Träd som läker:  ”Tack Anna-Lena, Vore jättetrevligt att följa med någon gång. Nu ligger Hagapark..”

  • Anna-Lena Tegebro » Träd som läker:  ”Hoppas du mår bra! Hagaparken har underbara träd, jag cyklar där någon kväll var..”

  • Lisa Moraeus » En effektivitetsdusch:  ”Jag diskar. Funkar utmärkt. Liksom att vattna krukväxterna.”

Etiketter

Länkar